I Am

nuffnang

Blog Archive

Aku Follow

Labels

Powered by Blogger.

Wednesday, March 27, 2013

AYAH...

di suatu masa dulu, aku pernah menjual popiah mini buatan tangan mak utk aku jual di sekolah rendah. Tak ketinggalan tempeh sambal juga ada.  kemudin, aku membantu ayah menjaja di tepi jalan di Simpang Renggam hingga malam. kami menjual kuih muih. Aku teringat, ada suatu hari, datang seorang pelanggan, datang membeli karipap. namun tak lama selepas itu, dia memulangkan kembali kuih karipap dan meminta juga duit dari ayah. waktu tu, aku sedang membaca buku. Aku menangis di belakang van sebab sedih, karipap yang kami jual dipulangkan balik. tapi, ayah tenang...senyum jer..

Aku juga dulu sekolah jalan kaki. pergi dan balik jalan kaki. ayah kerja jauh di Simpang Renggam dan ketika itu kami tinggal di Machap. Petang balik sekolah, jarang ayah ambil. kadang, sampai ke senja maghrib ayah tak kunjung tibe. nanti, ada cikgu yang duduk dekat dgn sekolah Seri Machap tu, tumpangkan aku sekejap. aku selalu nangis dan sedih sebab ayah selalu tak amik aku. last2 , jiran aku yang ambil dgn moto vespanya.

pagi2, kalau sabtu ahad, aku tolong mak gulung popiah, buat kuih hantar ke restoran Jaya. masa tu, Restoran jaya menjadi tempat bas2 berhenti rehat. tapi, sekarang..restoran tu dah tak de...
kadang tu, demam2 pun mak buat jugak kuih.

lama2, ayah mak senang sikit. Ayah beli kereta...
Kereta ayah baru, cantik. Aku masih ingat no. plat kereta tue..JN1654.. Aku suka sgt masa tu ayah dah pakai kete baru....aku sentuh kereta..ayah marah betul dgn aku. sebab dia kata kotor nanti.. kecik hati anak...

Aku dulu, tak de masa nak berjalan2 dgn kawan. rutin petang sikit, dah kene pg mengaji. Aku suka pg mengaji sebab masa tu aku boleh melaram dengan tudng2 mak. hihihi..ayah kata nak bagi hadiah kalau cepat khatam al quran.

dan yang paling aku ingat, ayah kata nak bagi hadiah jam tangan kalau dapat no. 1 dalam kelas. Aku tak penah dapat no. 1 dalam kelas masa sekolah kebangsaan, tapi bila dalam sekolah agama, aku pernah dapat no,. 1.. Ayah belikan jam..suka sangat masa tue.. tak lama pun jam tu..dah hilang dah..

pernah sekali, aku lihat ayah tidur balik dari kerja. aku nampak ayah tutup mata rapat. aku dengar dengkuran ayah. kuat..siap ada bunyi  ekzos..hiihih..
tapi aku rasa sayu..sebab ayah penat...jujur betul masa tu wajah ayah...

 ayahlah dulu yang membela aku, dan menjadi super hero bila mak nak bantai aku...maka kalau bantai, habis birat badan2 nie..tapi, kerana birat, kerana kene tidur kat luar rumah sebab buat salahlah, aku boleh berdikari mcm sekarang. aku tak merasa bangga..sedikit pun tak..tapi aku bersyukur, ALLAH beri kesusahan kepada aku agar aku dapat menilai kehidupan akan datang...

Sebelum aku masuk sekolah teknik, rumahtangga mak beranatakan dgn ayah. aku selalu berazam nak keluar dari rumah..nak duduk asrama..Alhamdulillah, Allah makbulkan doa aku...aku dapat pg sekolah menengah teknik kluang. Mak je yang selalu tgk aku. ayah, boleh dikira... Kecil hati lagi anak nie...

sebelum aku masuk politeknik, aku pernah kerja di ladang kepala sawit. aku tak menyabit, tak juga memotong buah. kerja aku hanya mengutip buah kelapa sawit yang berderai jatuh atas tanah, membaja pokok dan setrunya menyorong buak2 kelapa sawit. ayah kata, mak kata, takde duit nak hantar aku pg politeknik. aku kumpul duit, dan alhamdulillah...aku berjaya belajar di Polimas, Kedah. ayah mak hantar sampai kedah. hantar, ayah terus nak balik. kesian mak...nak ber dua hari pun tak dapat..yang lain, aku uruskan sendiri...

Sebelum aku lanjutkan pelajaran ke SPACE UTM, aku diduga lagi. ayah berdiam diri aje...takda kata nak bantu cari duit untuk aku masuk universiti..Mak bergadai rantai untuk menyekolahkan aku sampai ke Universiti. aku tak tahu, ayah kenapa macam tu... kecil hati lagi aku...

Masa aku nak kahwin, aku pujuk ayah datang walikan aku...ayah kata, ayah walikan kalau nikah di masjid. kalau kat rumah mak, ayah tak nak. Alhamdulillah, berjalan dengan lancar..tapi, bukan main sebak lagi, bila ayah sudi pakai baju melayu yang aku belikan walaupun sebelaum tu dia keras2 menolak utk pakai..Kurus ayah...cengkung ayah..dengan misai dan kaca mata hitam nyer...aku tahu, ayah bergenang airmata tatkala mewakilkan wali kepada jurunikah..sebak Ya Allah..
Ketika bersalaman dgn ayah, masa tu aku dapat rasakan, kasar tangan ayah yang banyak menjaga aku walaupun ayah makin banyak berubah sikap...

Ayah cium dahi aku..aku peluk erat ayah..aku menangis sehendak2 hati aku...ayah berbisik "wa anak ayah, jaga diri baik2, jangan melawan suami..."

Ayah, ayah, ayah...dah berapa hari wa asyik mimpikan ayah...


Bila mak dan ayah berpisah, dah lain...aku dan ayah, dah tak rapat..jauh betul beza dulu dan sekarang. mungkin banyak sgt faktor yang menyebabkan aku dan ayah jauh..jauh sgt...last aku jumpa ayah, sebelum raya tahun lepas. ayah makin kurus, dah ada kencing manis. Ayah pernah cakap, anak2 tak pedulikan dia..tapi ayah yang jauhkan diri...

mungkin ada yang bertanya, kenapa aku cerita semua nie..
sebab aku terlalu sebak dan sedih sekarang. AYAH makin lama makin menjauh dari aku...Telefon tak berjawab, msg tak berbalas...Aku rindu ayah sangat2....AYAH, WA RINDU AYAH...




5 comments:

  1. assalam dear suraya..sayu mama membaca entry ini..takdir memisahkan keluarga suraya..semuga suraya tabah dgn ujian Allah..kadang2 hidup ini pahit !!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam mama...inilah yang benar dari kehidupan su...insya allah, su akan tabah...memang hidup kadang2 pahit mcm hempedu.tapi insya allah, allah akan bagi yang manis semanis madu untuk ganjaran kita...su betul2 rindu kat ayah...

      Delete
  2. beb,sabar banyak2, Allah itu maha adil, cheers =)

    ReplyDelete
  3. sedey bace kisah awk...sabarla...kerana sabar itu indah.... salam perkenalan..jom follow blog ayu http://qaysaasupplement.blogspot.com

    ReplyDelete